Welkom

De relatief kleine Amnesty groep in Veldhoven brengt de missie en het werk van Amnesty International plaatselijk onder de aandacht met maandelijks en jaarlijks terugkerende activiteiten.

benensonpark

Het Peter Benensonpark in Veldhoven

Jaren geleden maakte Amnestygroep Veldhoven zich hard om een straat, plein of park te laten vernoemen naar de oprichter van Amnesty International, Peter Benenson. De gemeente Veldhoven honoreerde dit verzoek. Het nieuwe park in de Heikant kreeg de naam Peter Benenson park.

In 1961 las hij een artikel over 2 Portugese studenten die veroordeeld waren tot 7 jaar gevangenisstraf omdat zij een dronk hadden uitgebracht op de vrijheid. Hij overwoog allerlei individuele acties maar besefte dat het meer effect zou hebben als zoveel mogelijk mensen zouden meedoen. Hij publiceerde in de Engelse krant The Observer een artikel over de vergeten gevangenen en hij riep zo veel mogelijk activisten op om, aanvankelijk de Portugese autoriteiten maar later alle autoriteiten die het niet zo nauw namen met de mensenrechten, te bestoken met protestbrieven vanuit de hele wereld. De campagne (Appeal for Amnesty) duurde een heel jaar. Het succes van die éénmalige actie was de aanleiding tot de oprichting van Amnesty International.

Peter Benenson overleed in februari 2005 op 83 jarige leeftijd. Bij zijn dood schreef één van zijn vrienden:  "Hij bracht licht in de duisternis van de gevangenissen, in de verschrikkingen van de folterkamers en de tragedie van de doodskampen in de hele wereld". En wat heel belangrijk was, hij gaf ieder van ons de kans om het verschil te maken.

Wil je aan ons werk deelnemen, of wil je meer weten over de plaatselijke activiteiten van Amnesty?
Klik dan hier om contact op te nemen.

poster 2Recht op vrije meningsuiting

Gedicht van Jan Boerstoel

Recht op vrije meningsuiting dat betekent, heel normaal,
dat je niet de hele dag hoeft lopen letten op je taal;
dat je hardop durft te praten, in de tram of in de trein
over wat je stom of slecht vindt, zonder bang te hoeven zijn.

Recht op vrije meningsuiting, dat betekent, heel gewoon,
dat er niet wordt meegeluisterd naar je eigen telefoon;
dat je in de krant kunt schrijven: ‘de regering maakt me kwaad’,
zonder dat je daar meteen voor de gevangenis in gaat.

Recht op vrije meningsuiting, dat betekent ook het recht
om te demonstreren, dat je voor je idealen vecht;
door de straat te mogen opgaan met een spandoek of een bord,
zonder dat je door agenten in elkaar geslagen wordt.

Recht op vrije meningsuiting daar is niks bijzonders aan
in een land, waar dat soort dingen allemaal zijn toegestaan.
En dus sta je raar te kijken, wanneer iemand je vertelt,
dat in meer dan honderd landen helemaal dat recht niet geldt.

Recht op vrije meningsuiting heeft nog lang niet iedereen
en voordat het zó ver zijn zal, daar gaan jaren overheen.
Maar al kun je al die mensen dan niet helpen aan dat recht,
toch helpt het allicht een beetje, wanneer je er wat van zégt.

Privacy

Amnesty International vindt jouw privacy belangrijk. Wij verwerken persoonsgegevens en andere data zorgvuldig en in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving ter bescherming van jouw privacy. volg deze link en zie wat jij van ons kunt verwachten en aan welke regels wij ons houden. Privacybeleid van Amnesty Nederland